شکوفه میرزایی؛ سیاوش تیموری؛ سعیده نژادستاری
دوره 13، شماره 50 ، تیر 1391، ، صفحه 121-141
چکیده
هویت، مجموعهای از صفات و مشخصاتی است که باعث تشخص یک فرد یا اجتماع از افراد و جوامع دیگر میشود، معنا در مکان، علاوه بر ویژگیهای بصری، متأثر از تعاملات متقابل انسانها، رفتار و فعالیتهاست. هویت ...
بیشتر
هویت، مجموعهای از صفات و مشخصاتی است که باعث تشخص یک فرد یا اجتماع از افراد و جوامع دیگر میشود، معنا در مکان، علاوه بر ویژگیهای بصری، متأثر از تعاملات متقابل انسانها، رفتار و فعالیتهاست. هویت در مکانها به واسطه ایجاد و تداعی خاطرات عمومی در استفادهکنندگان، دلبستگی را در آنها به وجود آورده و این حس مکان است. برای ;iرسیدن به پاسخ این پرسش که آیا بازار نمونۀ مکانیِ هویت ملی است، این مقاله ضمن اشارۀ مختصر به عوامل بهوجودآورندة معنا در مکان، به ارائه مفاهیمی چون مکان، هویت و هویت ملی و خاطره پرداخته وآنچه از طریق پرسشنامه و روش روانشناسی بومشناسی حاصل شده، در بازار کرمانشاه به عنوان یکی از مهمترین فضاهای شهری دارای هویت ملی و فرهنگی به عنوان مورد پژوهی کاربست یافته است. نتایج پژوهش نشان میدهد مکان، ماهیتی است پویا و هویتی مکنون که در نتیجۀ فعالیتها و رفتارها، تجارب و خاطرهها، حس مکان و در نهایت هویت در آن پدیدار میشود. همچنین بازار به عنوان مکانی واجد مؤلفههای سازندۀ معنا، هویتِ ایرانی ماست که در یک استمرار تاریخی شکل میگیرد و در عین پویایی، خود را در صور کالبدی، هنر و معماری این سرزمین نمایان میکند.